Subscribe News Feed Subscribe Comments

Showing posts with label Today in my life. Show all posts
Showing posts with label Today in my life. Show all posts

Handphone & Sebatang Rokok (sketsa pagi tadi..)



Korang pernah tak, biler dah lambat, musti ader perkara-perkara yg berlaku utk melambatkan lagi kelambatan korang??

Pagi tadi ujan lebat giler. Mata aku begitu ralat nak bukak pasal kesedapan berselimut atas katil. Tapi aku seret jugak badan aku masok ke bilik air.

Sebelom menuju ke opis, aku singgah kejap ke kedai membeli sekotak rokok yg dah kehabisan stok sejak semalam.

Masa nak masok kedai, ader sorang makcik dan cucunyer diri tercegat depan pintu.

Makcik: Nak, bole tolong makcik tak? Makcik tak tahu nak ON handphone nih.

Lalu dia menghulurkan hp LG nyer kat aku. Aku tak tahu aper model hp tu, tapi aku selalu nampak hp tu ader jual kat 7-11.

Aku: Oh..bole..bole.

Dgn senang hati aku membelek-belek hp tuu cari ON button. Tapi aku tak jumpa! Aku kehairanan...

Aku: Ermm..makck, hp nie takde ON button ke!?

Makcik: Ahh tu lah. Tu pasal makcik tak tahu macam mana nak ON.

Rupanyer, aku dgn makcik tu pon, 2x5=B.E.N.G.A.P jugak derr...haha

Aku tak puas hati. Ader ke hp takde ON button? abeh mcm mana nak gunakan ek? Aku tekan ler segala mcm butang yg ader kat hp tuu..secara tetiba screen hp itu bernyala...Wahhh! pandainyer aku!

Aku: Ahh makcik...makcik! Hp dah bole ON!

Aku begitu bangga dgn 'ke-terror-an' aku kerana berjaya mengodeh alat komunikasi yang canggih seperti itu dalam beberapa minit ajer.

Makcik: Alaaaa...timakasih banyak2 ye, nak. Kalo tak, makcik pon tak tahu ler mcm mana nak tepon anak makcik tu. Bukan aper, cucu makcik nie, suroh tepon mak dia.....bla...bla..sok sek sok sek...kelentang...kelentung....bok bek...bok....bekkk....

...makcik tu pon bercerita dgn panjang lebar. Aku pon sengih-sengih ajer ler mendengar keluhan hati makcik tuu...

Aku: Ahh...yelah makcik. Lain kali jgn beli tepon canggih mcm nie. Susah nak pakai.

Tetiba, kluar seorang lelaki tua berbadan gempal, dari kedai.

Pakcik: Ahh dah bole pakai ke blom hp tu??

Dia tanyer kat makcik tadi. So, aku presume tu bini dia lah.

Makcik: Dah bole nie harr...budak nie yg tolong tadi. (Sambil menunding jari kearah aku)

Pakcik: (Senyum) Oh, Timakasih ye, nak. Pakcik pon tak paham lah nak pakai hp tu.

Aku: Ehehehe...takpe. takpe..(Aku step malu gitu ahh)

Sebaik sajer makcik & pakcik tu bobal sesama sendiri, dgn tidak berlengah lagi, aku pon meredah ler masok ke dlm kedai mencapai segala impian dan niat aku utk membeli rokok.

Time aku kluar dari kedai, aku nampak pakcik tu masih tercegat berdiri sorang diri depan pintu tadi.

Aku: Ehehe..dah bole pakai kan hp tu tadi, pakcik?

Pakcik: Ahh..dah bole..timakasih ye. Nak gie mana nie?

Aku: Saya nak gie kejer nie. Ujan lah hari nie, pakcik. Saya pon dah terlambat nie...

Pakcik: Mintak rokok sebatang, boleh? (Dia nampak aku pegang kotak rokok yg aku beli tadi kat tangan.)

Aku: Huh?? (Oohh..Rupanya dia sanggup tunggu aku luar kedai pasal nak mintak rokok FREE...huhu)

Aku pon bukak ler kotak rokok yg masih disaluti plastic, lalu menghulur kan sebatang kat dia.

Pakcik: Haizzz..ko kejer rajin-rajin tau. Kumpol duit banyak2. Kao jgn kawin dulu!

Aku: Huh?? (Kahwin?? Aku blurr kejap..)

Pakcik: Brpa gaji kao sebulan? Ader seribu? Dua ribu?

Aku: ehehee..gaji cukop untuk makan ajer pakcikk....

Pakcik: Kalo ko ader duit, ko beli baju lawa-lawa mcm nie. (Dia belek sweater yg aku pakai. Rupanyer dia berkenan dgn sweater aku nih) Nanti kalo ko dah kahwin, nak beli rokok pon takde duit!!

Aku: Ehehehe...pakcik tinggal mana nie?

Pakcik: (Muka pakcik tu berubah jadi muram) ..anak pakcik dah halau pakcik kluar dari rumah. Nie pon pakcik dok menompang umah orang....bla..bla..blahh...sok...sek..sok..sekk...

Alamakkk pakcikkkkk...aku dah ler lambat, ujan lebat lak tuu. Sekali pakcik nie ajak dengar story sedih dia lakkkk...ishhh!!!

Aku: owhh...ermm...saya mintak diri dulu ye. Ujan makin lebat nie...

Pakcik: Ahh...ko bawak motor ek? Bawak motor tu bebaik. Ujan nie. Jalan raya licin...

Aku: Ah.haha...yelah pakcik. Jalan dulu ye...

Walopon aku nie tak pernah ader motor (lesen motor pon takde), tapi aku berterimakasih kepada pakcik tu kerana sudi mengingatkan aku supaya berhati-hati dijalan raya ketika ujan lebat nie.. =)


ps: Kepada semua pengguna jalan raya, harap berhati-hati apabila memandu/menunggang di musim hujan ini. Selamat Hari Natal & Happy Holidays! Pesanan ini dibawa khas oleh Sepuloh Tin Sardin. =)


Soul: Rudolph The Red Nosed Reindeer (Destiny's Child)

A Question Asked


Someone MSNed me.

Wanted to know if my character similar to what i potrayed myself on my blog?

Ans: NO! My blog doesn't resemble my true form. Its a virtual character. What's true, are the stories told.

In reality, I'm very much reserved, serious and I don't talk much. But I think a lot.

Why? Surprised ahh?? =)


ps: Do not judge a book by it's cover. Bcos, some books with boring covers, have nice pictures inside. =)



Soul: Bitter Heart (Zee Avi)

OoOOoohh..I know wat you're doing!


First, I heard the clicking sounds...

I heard the sound feedbacks piercing...

I was asked to speak louder...

You're trying very hard to make me talk...

Then I realised something is wrong..

You're actually trying to record my voice...


ps: That's not fair...bcos I don't sound beautiful.


Soul: Beautiful (Late Night Alumni)

Nyaris kena sedut!


Tadi betol nyer selenger seyy aku.


Aku nak gie withdraw duit ahh. So, aku pon que kat ATM machine. Que dia pon, ya ampon! punyer ler panjannnnng! So, sambil berdiri dlm que, aku pon tengok-tengok orang lalu lalang ahh...*step kaypoh*

Best jugak ah tengok perangai orang2 keliling aku. Ramai jugak aku nampak anak-anak makcik ikot mak gie pasar ek..teeehehe! =)

So sampai ler turn aku diri depan mesin ATM tuu. Tetiba, mata aku terkebil-kebil tgk number pad tuu. Jari aku mcm tak bergerak langsung.

Selalu nya, dgn secara otomatik, jari-jemari nie akan punch in pin number aku tu tampa aku suruh pon. Tapi hari nie dia terdiam lesu jek.

"Eh, apasal nie?? Padahal baru 2 hari lepas aku kluar kan duit." mulot aku kumat-kamit bobal sendiri.

Alamak, aku kena mind block keper? Aku tiba-tiba menjadi lupa! Pin number yg selalu aku ingat, tetiba hilang dari ingatan aku. Eh, pelik nie??

Aku cuba sedaya upaya utk mengingatkan kembali...tapi aku tak ingat! Aku toleh kebelakang. Apek kat belakang aku tersengih-sengih. Ntah aper dia sengihkan pon aku tak tahu. Aku lihat que makin panjang.


Tetiba aku merasa cemas. Blom pernah aku mengalami situasi sebegini rupa. Aku cuba melakukan gerak pattern jari yg selalu aku buat atas number pad itu.

Aku cuba tekan lagi..

Titt..titt...titt..titt...titt..

Screen di mesin ATM tu terpampar, "Transaction in progress. Please wait."

Tetiba, mesin tu kata aku salah pin. Sila tekan lagi....Hancusss!

Orang makin ramai diri belakang aku. Aku pon menggelabar punch lagi combination nombor-nombor pelik yg dtg kat otak aku nie. Tapi, tetap jugak salah sampai ler kali ketiga tuu.

Mesin tu kasi aku LAST chance. Kalo aku salah jugak, mesin tu nak sedut kad ATM aku takmo kasi balik...Huarrrggghh!!

Alamak aku takde spare cash nie, tak dapat ler aku nak gie beli nasi sambal goreng kat bazaar tu nanti ahhh..

So, nak jadikan hal menguji tahap kesabaran aku di bulan posa nie, aku pon berpatah balik ke rumah gie selongkar almari cari mana aku simpan surat ATM aku tu dulu.

Cari punyer cari, lepas 1 jam baru aku jumpa. Pastu, aku terlampao malas nak kluar lagi. Terus aku tertido.

Begitu ler kisah aku yang sungguh exciting sekali. Terimakasih.


ps: Korang pernah terlupa pin number ATM korang tak?? Kalo korang tak pernah, makna nyer aku sajer ler species yg ganjil dlm dunia nie.




Soul: Lenggang Mak Limah (Halil Chik & Trio Manja)

Rambut Raya Ku...ARRRGHHHH!!!

Tadi aku gie barber gunting rambut...

"KoNEKCHIWEKKK!" dia org greet aku masa aku masok dlm kedai gunting.

Wahh..terasa mcm kat negeri jepon ahh. AKu pon KoNEKCHIWEKK balik kat dia orang..

Aku bayar $10. Duit masok kat mesin tu....ZAAAPPPP...duit aku kena sedut. Kluar kad plastic. Pastu, amik kad tu, pass kat tukang gunting tuu.

Aku pon tak faham lahh. Apasal aku tak bole bayar direct $10 tu kat dorang tu ajer eh? Macam kat kedai pakcik Sri Dewa tu..

"Yes sir, how do you want me to cut?" si barber jantan tu tanyer aku.



Selalu nyer barber pompan yg serve aku. Hari nie dia takde lak. Cuma dia jer tahu style aper yg aku selalu gunting.

"You cut short - behind & sides only, ok?" aku pon kata mcm selalu lah.

Dia pon tak banyak songel, terus start gunting jer..

SNIP! SNIP! SNIP!

Tak sampai 5 minit dia kater dah habis gunting. Hah??..aku pon tercengang ahh..

ALAMAKK!! Sekali tengok rambut, aku teringat mcm rambut dek nie!!..!!!



Si barber tu betol2 gunting pendek tepi ngan belakang jer..yg lain dia tak sentuh pon..trim pon tidak!! Kalo ya pon tu, repair ler sikit tempat-tempat lain.

Sudah lah!! Takde mood aku nak raya! =(

Lain kali aku tunggu si pompan tu ajer ler yg gunting kan rambut aku..jantan nie tak talented langsung! PEMALAS siaa!!


ps: Nama dia 'Jackson'. O, dia sungguh tak bagus sekali!


Soul: Seloka Hari Raya (Uji Rashid & Hail Amir)

My horoscope says..


The obligations you took on last week are starting to catch up with you. Don't say yes to anything new until you've fulfilled your existing promises. And before you do, take a breather -- you deserve it.

You're pretty good at self-discipline, and today that trait comes in handy as you face a daunting to-do list. Force yourself to tackle it in the right order, instead of doing the fun stuff first.

Adehhh...adehhh...

Macam tahu jer kejer aku nie dah start berlambak. This weekend dah nak kena push out drawings. Client aku dah kasi deadline by Thursday nie. Skarang jer aku tgh juggle 3 projects. Naseb baik lagi 2 projects dah ongoing. Cuma yang project Richards Ave tu ajer nak kena concentrate lebih sikit.

Friday nie masok studio nak rakam lagu Hari Raya lakk. Pergghh..kira next week pack giler schedule aku. Pastu weekends aku dah cuti panjang. Ader jemputan lah, kenduri lah....bla...bla...

Oh, ya aku rasa tak dapat balik kampong ler utk kenduri kahwin sepupu aku nanti. Jadual waktu kerja aku terlampo padat utk seminggu 2 nie. Tak lama lagi nak masok bulan posa. So, ader lebih baik aku settle kan mana yg termampu nie.


ps: No slacking. No straying.



Soul: Hanya Kau Yang Mampu (Aizat)
 
Sepuloh Tin Sardin | TNB