Subscribe News Feed Subscribe Comments

Tembakao Cina


Orang tanyer aku, mcm mana posa aku boleh tahan tak isap rokok ek?

Sebenarnya, rasa mcm biasa ajer. Kalo hari biasa, aku cuma isap rokok waktu minom kopi atau lepas makan ajer. Dlm satu sehari tu, cuma 5 batang jer aku isap.

So aku nie bukan ler heavy smoker sangat. Kalo time bulan posa tu, as long takde air atau makanan singgah ke molot aku, the craving for the nicotine stick tu taklah terasa sangat.

Tapi kalo aku dok melepak dgn members minom kopi ke haper ke...hmm...satu kotak tu anytime aku bole habis kan lerr..

So orang pernah tanyer aku biler nak berhenti rokok. Of course ler, niat tu memang ader, tapi biarlah aku berhenti secara bertahap2. Takot body system aku nie tak dpt terima kalo aku berhenti secara mendadak. Nanti mcm2 penyakit timbul.

Dulu kawan aku ader story kat aku pasal sorang kawan tu nak berhenti rokok. Tapi, badan dia tu tak dpt terima detoxification. Tetiba jer dia jatuh sakit.

Dia jumpa doctor. Doktor nasihatkan supaya jgn berheti mendadak. Bahaya utk kesihatan dia.

5 tahun dulu aku pernah berhenti.Lama jugak aku stop rokok. Aku rasa 2 tahun lama nyer aku tak jamah rokok. Tetapi, aku yg gatal balik nak isap rokok. So aku sambung balik ler tabiat tu..

Dari pengalaman aku, berhenti rokok nie tak yah ler nak jumpa doctor mintak prescription ler, pegi rehabilitation ler, pegi mandi bunga ler ntah hape hape lagi ahh.

Yang penting will-power tu nak kuat. Insya-Allah, bole stop rokok anytime.

Percaya lah cakap aku. Ramai aku tengok kawan2 aku dah buat gitu.

So biler aku nak berhenti rokok eh?? hmmm....*thinking*
 
Sepuloh Tin Sardin | TNB