Subscribe News Feed Subscribe Comments

Black HOLE Sun


My morning was greeted with a reply directed to my twitter on my recent blog post, Wonder Girls.

Twitter direct message:

"..When I read your latest blog post..i could only relate it to the dilemma I am battling with currently.."

Secara sedar atau tidak, perkara ini memang banyak berlaku disekeliling kita. Topic yg sama juga telah banyak dikemukakan di media-media akhbar dan massa yg sama-sama mencari punca dan huraian terjadinya masalah sosial ini.

Aku lebih suka melihat perspektif masalah dari segi ianya berpunca daripada menunding jari ke arah pihak-pihak tertentu.

Apakah penyebab ianya boleh berlaku sedemikian? Apakah reaksi masyarakat dan orang-orang sekeliling? Dan apakah implikasi yang akan menjejas sesuatu institusi kekeluargaan. Mungkin juga kerana gaya kehidupan kiter kini yg lebih liberal dan social?

Banyak lagi tanda tanyer yg masih blom terjawab. Tetapi, apabila jawapan ditemui, ianya pula memberi kenyataan yg lebih bercanggah.

Dari segi umumnya, kita memang memandang hal ini serong atau atau tidak kena pada tempatnya. Walopon begitu, ianya tetap menjadi bahan tagihan pada mereka yg melakukannya.

Adakah ianya terbit dari hawa nafsu sendiri, desakan hidup, kurangnya perhatian dan kasih sayang?

Mungkin juga ader faktor-faktor lain, yang kurang jelas, menjadi penyebab dimana wanita itu sanggup menggoda lelaki demi kepentingan dan memuaskan nafsu diri sendiri.

Dari segi yg lain pula, adakah ianya berpunca dari tahap kematangan seseorang itu, goyahnya keimanan, perasaan emosi yg tak terkawal dan keinginan fantasi yg keterlaluan, menyebabkan lelaki itu tergoda oleh desakan dan pujukan wanita?

Atau ianya suatu ujian sementara dari Tuhan yg datang untuk menguji utuhnya iman seseorang? Mungkin ya, mungkin tidak.

Tapi, kalo dilihat dari sudut business, ianya suatu perkara 'jual-beli' yg menguntungkan. Wanita tagih aper yg 'dihajati', lelaki mengharap pulangan yg 'lain' pula.

Tapi dari sudut umumnya, ianya masih salah disisi pandangan masyarakat.

Aku terbaca pendapat seorang blogger, dimana kelemahan wanita itu terletak pada MONEY, SEX & ATTENTION. (Think about it.)

Kawan aku kater, tu sumer dia orang tak kisah. Yang penting mereka happy! Yeh! Yeh!

I got no comment. Tepok dada...jgn kuat-kuat. Nanti tersedak! =)


ps: The whole problem starts from the HOLE problem.



Soul: Black Hole Sun (Soundgarden)
 
Sepuloh Tin Sardin | TNB