Subscribe News Feed Subscribe Comments

Mari masak Kari Sardin

Tgh hari tadi kat opis, aku beremail-emailan dgn Rubiah. Topik kiter bualkan ialah pasal sardin.

Yelerr...aku nie memang hantu sardin. Pasal dari kecik mak aku asyik melantak aku makan sardin jekk.. XD

Sebenornya, kalo kiter pandai gayakan masakan, mcm2 aneka lauk kiter bole masak dgn menggunakan 1 tin sardin.

Selain roti sardin, epok2 sardin, kiter juga bole masak sambal tumis sardin, asam pedas sardin, sardin masak kicap, mee sardin, pizza sardin dan ader apa2 ntah lagii lerr..


So, hari nie, aku nak kongsi resepi Kari Sardin.

Bahan2 yang diperlukan:

1 biji bawang besau
4-5 biji bawang putih
1cm halia (tau tak halia tu aper? Bukan kunyit tau!)
1-2 tangkai daun kari (Mesti ler pakai daun kari...takkan daun pandan?!)
1 kotak santan (err...aku selalu beli santan kotak jer. Kat sini susah cari kelapa!)
2-3 biji tomato
2-3 biji kentang
Garam
Ajinomoto
Secekop biji sawi (Biji kecik2 kaler hitam tuu)
2 sudu serbuk rempah kari ikan

Cara2 siapkan bahan2 utk dimasak

Bawang besar dihiris-hiris.
Bawang putih & halia ditumbuk atau blender.
tomato & kentang dipotong dua

Cara2 memasaknyer

Tumis bahan2 dulu...

Bawang, daun kari, biji sawi di tumis hingga bawang layu. Daun kari tu tolong buang tangkai nyer dulu ehh. Pastu secekop biji sawi jer. Agak2 ajer lerr. Takyah banyak2. Terselit kat gigi kang...hahaha!

Masuk kan bahan2 yang telah ditumbuk atau diblender tadi (bawang putih & halia).

Tumis kan lagi sehingga ler garingggg...

Masuk kan 2 sudu serbuk kari ikan dan continue tumis lagi. Sambil tumis tu jaga sikit api. Check gas masak cukop tak. Karang tgh masak, sekali gas lak abes...huhu...

Agak2 berapa minit kemudian, tuang santan dan biarkan ler ianya mendidih kejap.

Kopak satu tin sardin. Sedut bau aroma sardin tuu dulu...perrghhhh tangkap feel!

Pastu tuangkan semua sardin dan kuah sardin kedalam masakan tadi. Kacau dengan lemah lembut dan penuh kasih sayang agar ianya sebati. Tak bole ganas2, pasal nanti ikan sardin tu hancur! Kalo ikan sardin dah hancur berderai, lauk sardin anda tak akan jadi hensem / cantik seperti anda.

Pastu amik sedikit garam, ajinomoto secukop rasa. Renjis-renjis dipilis ke dalam lauk anda.

Akhir sekali, masuk kan tomato dan kentang yang telah dipotong tadi dan gaul sehingga keluar aroma yg menusuk ke kalbu.

TaaaDaaaa....dah siap!

Cara hidangan

Takpayah ler nak hidang dlm mangkok yg cantik2. tak payah ler nak hias-hias tarok pokok bunga kat lauk tuu. Aper yg penting kenikmatan dan kelazatan masakan anda harus ader orang yg memuji.

Next, aku akan share masak asam pedas sardin *winks* - So nanti kan resepi aku seterusnya.

Thank you dan selamat mencuba....peeewwiiitt! =)

Resepi Kari Sardin ini juga telah saya kongsi di Facebook. Sila lungsuri : http://www.facebook.com/topic.php?topic=9571&uid=77431127643#/topic.php?uid=77431127643&topic=9571


ps: Kalo anda ader aper2 soklan, sila hantar ke email saya di: rising_dragon@rock.com. Kalo nak suruh saya masak kan pon bole. Tapi musti kasi upah, okeyyyy...
 
Sepuloh Tin Sardin | TNB