Subscribe News Feed Subscribe Comments

Handphone & Sebatang Rokok (sketsa pagi tadi..)



Korang pernah tak, biler dah lambat, musti ader perkara-perkara yg berlaku utk melambatkan lagi kelambatan korang??

Pagi tadi ujan lebat giler. Mata aku begitu ralat nak bukak pasal kesedapan berselimut atas katil. Tapi aku seret jugak badan aku masok ke bilik air.

Sebelom menuju ke opis, aku singgah kejap ke kedai membeli sekotak rokok yg dah kehabisan stok sejak semalam.

Masa nak masok kedai, ader sorang makcik dan cucunyer diri tercegat depan pintu.

Makcik: Nak, bole tolong makcik tak? Makcik tak tahu nak ON handphone nih.

Lalu dia menghulurkan hp LG nyer kat aku. Aku tak tahu aper model hp tu, tapi aku selalu nampak hp tu ader jual kat 7-11.

Aku: Oh..bole..bole.

Dgn senang hati aku membelek-belek hp tuu cari ON button. Tapi aku tak jumpa! Aku kehairanan...

Aku: Ermm..makck, hp nie takde ON button ke!?

Makcik: Ahh tu lah. Tu pasal makcik tak tahu macam mana nak ON.

Rupanyer, aku dgn makcik tu pon, 2x5=B.E.N.G.A.P jugak derr...haha

Aku tak puas hati. Ader ke hp takde ON button? abeh mcm mana nak gunakan ek? Aku tekan ler segala mcm butang yg ader kat hp tuu..secara tetiba screen hp itu bernyala...Wahhh! pandainyer aku!

Aku: Ahh makcik...makcik! Hp dah bole ON!

Aku begitu bangga dgn 'ke-terror-an' aku kerana berjaya mengodeh alat komunikasi yang canggih seperti itu dalam beberapa minit ajer.

Makcik: Alaaaa...timakasih banyak2 ye, nak. Kalo tak, makcik pon tak tahu ler mcm mana nak tepon anak makcik tu. Bukan aper, cucu makcik nie, suroh tepon mak dia.....bla...bla..sok sek sok sek...kelentang...kelentung....bok bek...bok....bekkk....

...makcik tu pon bercerita dgn panjang lebar. Aku pon sengih-sengih ajer ler mendengar keluhan hati makcik tuu...

Aku: Ahh...yelah makcik. Lain kali jgn beli tepon canggih mcm nie. Susah nak pakai.

Tetiba, kluar seorang lelaki tua berbadan gempal, dari kedai.

Pakcik: Ahh dah bole pakai ke blom hp tu??

Dia tanyer kat makcik tadi. So, aku presume tu bini dia lah.

Makcik: Dah bole nie harr...budak nie yg tolong tadi. (Sambil menunding jari kearah aku)

Pakcik: (Senyum) Oh, Timakasih ye, nak. Pakcik pon tak paham lah nak pakai hp tu.

Aku: Ehehehe...takpe. takpe..(Aku step malu gitu ahh)

Sebaik sajer makcik & pakcik tu bobal sesama sendiri, dgn tidak berlengah lagi, aku pon meredah ler masok ke dlm kedai mencapai segala impian dan niat aku utk membeli rokok.

Time aku kluar dari kedai, aku nampak pakcik tu masih tercegat berdiri sorang diri depan pintu tadi.

Aku: Ehehe..dah bole pakai kan hp tu tadi, pakcik?

Pakcik: Ahh..dah bole..timakasih ye. Nak gie mana nie?

Aku: Saya nak gie kejer nie. Ujan lah hari nie, pakcik. Saya pon dah terlambat nie...

Pakcik: Mintak rokok sebatang, boleh? (Dia nampak aku pegang kotak rokok yg aku beli tadi kat tangan.)

Aku: Huh?? (Oohh..Rupanya dia sanggup tunggu aku luar kedai pasal nak mintak rokok FREE...huhu)

Aku pon bukak ler kotak rokok yg masih disaluti plastic, lalu menghulur kan sebatang kat dia.

Pakcik: Haizzz..ko kejer rajin-rajin tau. Kumpol duit banyak2. Kao jgn kawin dulu!

Aku: Huh?? (Kahwin?? Aku blurr kejap..)

Pakcik: Brpa gaji kao sebulan? Ader seribu? Dua ribu?

Aku: ehehee..gaji cukop untuk makan ajer pakcikk....

Pakcik: Kalo ko ader duit, ko beli baju lawa-lawa mcm nie. (Dia belek sweater yg aku pakai. Rupanyer dia berkenan dgn sweater aku nih) Nanti kalo ko dah kahwin, nak beli rokok pon takde duit!!

Aku: Ehehehe...pakcik tinggal mana nie?

Pakcik: (Muka pakcik tu berubah jadi muram) ..anak pakcik dah halau pakcik kluar dari rumah. Nie pon pakcik dok menompang umah orang....bla..bla..blahh...sok...sek..sok..sekk...

Alamakkk pakcikkkkk...aku dah ler lambat, ujan lebat lak tuu. Sekali pakcik nie ajak dengar story sedih dia lakkkk...ishhh!!!

Aku: owhh...ermm...saya mintak diri dulu ye. Ujan makin lebat nie...

Pakcik: Ahh...ko bawak motor ek? Bawak motor tu bebaik. Ujan nie. Jalan raya licin...

Aku: Ah.haha...yelah pakcik. Jalan dulu ye...

Walopon aku nie tak pernah ader motor (lesen motor pon takde), tapi aku berterimakasih kepada pakcik tu kerana sudi mengingatkan aku supaya berhati-hati dijalan raya ketika ujan lebat nie.. =)


ps: Kepada semua pengguna jalan raya, harap berhati-hati apabila memandu/menunggang di musim hujan ini. Selamat Hari Natal & Happy Holidays! Pesanan ini dibawa khas oleh Sepuloh Tin Sardin. =)


Soul: Rudolph The Red Nosed Reindeer (Destiny's Child)
 
Sepuloh Tin Sardin | TNB