Subscribe News Feed Subscribe Comments

Sardin masak asam pedas wak lu!

Sardin Masak Asam Pedas


Lalalalalalaaa...

Sepatutnya aku dah jadi chef sekarang ahh. Maybe, aku dah bukak restaurant agaknya. Or, setidak-tidak nya, aku dah terbitkan buku masakan aku sendiri...

Aku sebenarnya minat masak kat dapor, tapi biler dah abes masak, aku sungguh malas nak basuh segala periok belanga yg dah tonggang-langgang tuu..tu pasal ler agaknya minat aku utk masak kat dapur selalu terbantut.

Anw, seperti yg telah aku janjikan dulu, hari nie aku ader 1 lagi resepi nak share ngan korang.

Hari nie kiter masak Sardin Masak Asam Pedas, okeyy...


Barang2 masakan yg diperlukan:

1 paket kecik cili boh (Lebih bagus kalo buat sendiri- cili kering+bawang putih+belachan-pastu blender)
2 batang serai
Sedikit halia
Sedikat halba
1 sudu besar asam jawa. (asam boyan, asam bugis, asam boi sumer tak bole...asam jawa jer)
2 biji tomato
1 tin sardin
Ajinomoto
Garam

Cara memasak

Tumis cili kering. Masok kan serai & halia yg telah dititik. (Titik tu ko kena ketok2dgn pisao! Bukan kuti pakai jari.)

Pastu, ko masok kan halba. Sambung tumis lagi hingga garing...

Utk membuat air campuran asam, amik asam jawa dan campurkan kedalam 500ml air. Biar air asam itu pekat.

Tuang air asam tadi kedalam tumisan dan gaul hingga mendidih.

Bubuh garam & ajinomotor secukup rasa. Masok kan 2 biji tomato yg telah dipotong empat, kedalam masakan. (Aper yg aku tahu, tomato nie bole menyerap segala lebihan rasa masin di dalam lauk kiter masak. It acts as an agent.)

Akhir sekali, baru ler kopak 1 tin sardin.

Seperti biasa, sedut bau aroma sardin tu dulu. Lepas tu masok kan kesemua ikan sardin dan sos/kuah sardin itu kedalam lauk anda.

Gaul hingga sebati dan biarkan ia masak selama 10 minit.

Taaadaaaa.....dah siap!

Ini lah masakan lauk sardin yg paling simple sekali..bole siap within 30min.

Tak caya gie try ahh...

Aku dah share resepi bahagia nie kat facebook: http://www.facebook.com/editphoto.php?oid=77431127643&success=1&failure=0#/topic.php?uid=77431127643&topic=12220



ps: Kalo lauk korang tak menjadi, jgn salah kan aku. It takes time and patience to be perfect. Lalalalalala~~


Soul: Les Sardines (Patrick Sebastien)
 
Sepuloh Tin Sardin | TNB