Subscribe News Feed Subscribe Comments

Aku & Blog (Part 2)


Sambungan dari: Aku & Blog (Part 1)

Lepas pening kepala pakai blogdrive, aku menggunakan bloghost yg lain pulak.

Di antaranyer ialah, blogger, blog.co.uk, wordpress. Fuhhh, kira ghairah lerr time tuu....mcm2 blog aku create.

Bila aku tak puas hati dgn blog yg aku hasilkan, aku tutop. Aku bukak yg baru. Pastu, aku tutop lagi. Bukak...tutop....bukak...tutop. Sampai bersepah blog aku di alam maya.

Tapikan, aku masih tak puas hati ler dgn blog-blog yg aku tulis.

Cerita-cerita di blog aku sungguh membosankan. Terlampao formal, sampai aku sendiri malas nak baca. Apatah lagi org lain nak jengok dan mentela'ah blog aku tu.

Citer Spiderman Leman...

Then, satu hari tu, kawan aku si Rahman, email aku satu citer lawak - Spiderman Leman.

Kelakar ahh citer tu. Aku suka cara si penulis tu berkarya dan bercerita kisah seseorang yg bernama Leman, yg berangan nak jadi seorang Spiderman.

Siapakah yg karang cerita nie sehingga aku menjadi begitu addictive skali? Kawan-kawan aku yg lain pon terikut menjadi addicted. (Sipnosis citer Spiderman Leman)

Dari situ ler aku dpt tahu, ianya hasil pena seorang blogger, yg bernama Bro Dzul. Dia pon blogger jugak dan aku suka baca kisah harian hidop dia yg disampaikan secara selamba jek. Kalakarr sakk...

Inspirasi Taming Sari...

Dia tulis ikot suka hati dia jer. Bahasa yg dia gunakan pon agak slapstick. Benda yg tak kelakar pon bole bunyik mcm lawak. Secara tiba-tiba, dia menjadi inspirasi aku.

Walopon blog dia dinamakan 'doctorjay', tapi dia bukan seorang doctor, majistrate atau pon lawyer. Dia seorang ahli muzik.

(Selit joker: Ahli muzik??! - *Step Mak Dara*)

Tapi hasil nukilan nya amat kreatif sekali. Itu yg membuat aku seronok membacanya. Hilang stress aku biler baca cerita dia yg merepek, tapi bernas tu.

Kerana dia lah, terbangkitnya semangat aku utk adopt the style of writting for my blogs. Walopon aku tak sehebat dia, tapi hasil nya amat memberangsangkan.

Terbitnya CENCALOK...

Oleh kerana aku telah jumpa identity blog yg aku nak, maka terbit lah experimental blog aku yg diberi nama CENCALOK pada tahun 2007.

CENCALOK sebenarnya utk test water jer. Aku cuma nak tahu bagaimana sambutan pembaca terhadap style of writting aku. Dan aku berikan setahun jer utk ianya berada di alam maya.

Dalam masa itu, aku cuba mempelbagaikan cerita-ceriti aku. Aku takmo blog aku jadi mcm e-diary plak. Bosan siakk nak baca. Nak tulis pon takde mood.

Example:

"Dear diary, today i sakit perot berak-berak. I go see doctor, and doctor korek my blakang..."
...err...boring kan??

So aku takmo ler tulis benda2 mcm tu sumer. Aku rasa, aku lebih suka tulis cara spontan jerr.

Aku adopt Fomula 3s. Spontan, Selamba dan Santai. Reasons being, aku takmo stress biler tulis, dan aku takmo korang stress biler baca.

To me, buat benda blog nie is like mind therapy. The ideas just flow in and out. Takyah ler nak pikir pasal tutur bahasa aku. Bukan nak buat buku skolah blog aku nie kan? hehehee...

So biler tamatnya CENCALOK, aku tiba-tiba mendapat bnyk positive feedbacks dari kawan2 dan org-org yg aku tak kenal, yg telah sudi membaca blog aku tu. Sumer org suka. Dia org mintak aku tulis blog lagi.

Terbitnya Belachan Tumbuk...

So, aku mula menghasil kan blog Belachan Tumbuk.

Ianyer ader kelainan sikit. Blog itu juga salah satu experimental blog aku. Tapi nada penulisan yg agak lain sikit. Interface pon berbeza dari yg lalu.

Belachan Tumbuk berada di alam maya agak lama sikit dari CENCALOK. Lebih kurang 1 tahun lebih wooo....huhu

Bila Belachan Tumbuk nak tamat, aku mula start cari idea baru utk blog aku selanjutnya dan pastikan ianya berbeza dari kedua-dua blog aku yg terlebih dahulu.

Kini, Sepuloh Tin Sardin pula mengambil alih tahta menjadi blog hilangkan boring aku. Kat sini juga ler aku kongsi macam2 cerita dgn korang sumer.

Ader yg baik, ader yg buruk, ader citer yg tak masok akal...mcm2 aahh. Tapi aper yg penting, aku happy menulis, korang yg baca pon happiee..

Ader org tanyer aku, kalo blog Sepuloh Tin Sardin nie tamat, aku nak bukak blog aper plak?

...

Actually, blom ader apepe plan lagi. Tapi aku rasa, aku nak berehat kejap dari blogging lah...

Tamat.


ps: Terimakasih kepada sumer yg setia mengikuti perkembangan blog-blog aku dari dulu, sampai sekarang. =)
 
Sepuloh Tin Sardin | TNB