Subscribe News Feed Subscribe Comments

Kisah Seorang Romeo


Psst..aku ader citer nak story kat korang. Nak dgr tak?

Since aku tgh boring tak tahu aper nak blog, aku teringat ler kisah kawan aku nie dulu...

Aku kenal dia nie dah lama. Kira-kira lebih 10 tahun dulu ahh. Dia nie memang seorang jejaka yg hensem, macho, cantik lagi rupawan....

Ramai pompan2, gadis2 yg tergedik2 dgn dia nie. Infact, bini org, mak org, pon ader yg suka sangat dgn dia. Maklom ler dia nie hensem giler...!

Oleh kerana dia ramai peminat wanita, kiter pon gelar kan dia Mat Romeo.

Kira tiap-tiap minggu, Mat Romeo nie selalu kiter nampak kluar berdating dgn wanita2 yg berlainan. Cantik-cantik lak tuu. Ader yg mcm model, mcm artis, mcm bidadari...bla..blaa...blaa.. Kira bertuah betol ler nasib Mat Romeo tu.

Kawan2 kami yg lain pon terasa iri hati dan kadang kala terdengki jugak dgn Mat Romeo nie. Apa ketidaknya, kita nak cari satu awek pon susah. Sedang kan Mat Romeo nie boleh dpt 4-5 awek sekali gus!..huhu...bayangkan betapa hensem gilernyer kawan aku tu.

So, satu hari tu, aku berkesempatan dok bobal dgn dia. Aku pon eksyen ler bertanyerkan susuk aper dia pakai??

"Issh...kao nie pon. Walopon aku nie bukan ler baik sangat, tapi aku tahu pakai susuk tu syirik. Dosa kalo kiter mendua kan Tuhan!" Mat Romeo templak aku balik.

Terasa teramat ler malu diri aku ketika itu kerana telah memburuk sangkakan si Mat Romeo selama ini.

"Abes tu, aku heran ler kenapa kao nie mcm senang jer pikat pompan. Adakala nyer pompan2 tu yg berlari terkejar-kejar kat kao...heheh!" aku pon tanyer dgn hati yg begitu curious.

"Sebenarnya ilmu 'buaya darat' nie senang nak dipelajari. Tapi, tak sumer org bole lakukan nya." jelas Mat Romeo lagi. Terngah-ngah kejap ler aku time tu.

"Nak jadi 'buaya darat' pon nak belajar ilmu ke?" aku tanyer kehairanan.

"Ader. Semua perkara yg nak kiter lakukan di dunia nie harus berpandukan pada ilmu. Termasok ler jugak ilmu memikat pompan ..ehehehe!" Mat Romeo kenyit2 mata kat aku.

"Walopon aku nie 'buaya darat', tapi kan ader 2 perkara aku tak buat. " sambung dia lagi.

"Pertama, jgn sekali-kali kacau bini orang. Kedua, jgn rampas tunangan org. Tu bukan hak milik kiter. Tu hak orang lain. Dosa kalo kiter meruntuhkan masjid. Itu jer aku nak pesan kat kao! Itu lah pantang larang kalo nak jadi 'buaya darat'. Bukan sumer bangkai kiter bole makan," Mat Romeo berkata dgn nada serious.

Fuhhh..aku terus tabik spring ahh kat dia nie. Walopon dia ngaku dia tu 'buaya darat', tapi dia masih kenal mana batasan.

Sejak dari tu, aku takde perasan dengki kat dia lagi. Baru aku tahu betapa gentleman dia nie. Patut ler ramai pompan yg terpikat kat dia.

Setelah berapa tahun lamanya aku tak dgr berita, aku mendapat tahu, Mat Romeo tu dah pon mendirikan rumahtangga yg bahagia. Kini dia dah pencen jadi Mat Romeo. Dia sekarang seorang suami dan seorang bapa yg mithali.

Aper yg aku pelajari dari Mat Romeo nie ialah, jgn sesekali kiter kacao hak orang lain. Banyak lagi pilihan untuk kiter diluar sana. Jika ianya bukan tertulis utk kiter, maka ianya bukan hak kiter. Part nie aku respect betol dgn Mat Romeo.

ps: Mat Romeo kasi aku satu doa utk dibaca ketika melihat wajah kiter dicermin. Kalo di amalkan selalu, org akan nampak wajah kiter manis dan berseri-seri....mcm lagu Seri Hari Raya! =)



Soul: By The Way (Hinder)

 
Sepuloh Tin Sardin | TNB