Subscribe News Feed Subscribe Comments

Tok Guru Nik Aziz


Aku betol respect ahh dgn Tok Guru Nik Aziz nie. Tak sangka dia pon blogger jugak...hurhur.

Blog Tok Guru Nik Aziz. Click here.

Sebenarnya aku tak pernah bersemuka dgn dia ahh. Yelah, walopon aku nie takde kait-mengait dgn parti politik dia, tapi aku amat kagum dan hormat dia sebagai seorang pemimpin yg dihormati di MALAYSIA.

Pada satu hari dulu, abah aku ke serata negeri-negeri semenanjung malaysia atas urusan perniagaan. Jadi rombongan delegasi dia singgah ke setiap pelusuk negeri utk bertemu dgn setiap ketua menteri disana.

Abah aku ceritakan, rombongan dia sampai ke negeri Kelantan Darul Naim dan berjumpa dgn Tok Guru. Aper yg dia kagum dan membezakan Tok Guru nie dgn pemimpin2 negeri lain ialah, Tok Guru nie orangnyer merendah diri. Cara dia berbahasa begitu elok sekali. Cara dia melayan tetamu & rakyat semua dgn cara yg adil dan sama.

"Tak payah nak buat appointment yg leceh2 tu. Tak yah nak jumpa Personal Assistant lah, jumpa secretary lah. Terus jer jumpa dia direct."

"..Jumpa Tok Guru nie, mcm jumpa doktor. Cuma cakap jer aper hajat, nanti Tok Guru tolong usahakan sedaya upaya. Senang jer. Tak yah nak isi borang kebenda tuu.." Abah aku ceritakan dgn panjang lebar pengalaman dia berdepan dgn Tok Guru dulu.

"Orang nyer baik sekali. Begitu merendah diri. Ramai pulak org datang jumpa dia mintak tolong buat tu ler, buat nie ler..tak pernah dia tolak." sambung abah aku lagi.

"Berurusan dgn Tok Guru Nik Aziz nie, paling senang dan ringkas betol."

Tapi, masa tu aku kecik lagi. Tak paham sangat pasal politik. Tapi bila dah dgr cerita abah aku tu, tetiba buat aku suka sangat nak jumpa Tok Guru Nik Aziz nie.

Walopon aku tahu ader yg mencemuh dan tak suka dgn Tok guru Nik Aziz nie dlm hal-ehwal politik, tapi sebagai seorang muslim, banyak yg bole kiter dpt pelajari dan ambil iktibar dari diri dia. Ketepikan hal politik sebentar.

Article: Nik Aziz and his cheap plastic bic ballpoint pen.

In A Life Of Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat
Semoga Tok Guru dirahmati dan diberikan kesihatan berpanjangan. Amin.

ps: Abah aku kater, negeri Kelantan lebih bersih dari lain2 negeri yg pernah dia lawati.
 
Sepuloh Tin Sardin | TNB