Subscribe News Feed Subscribe Comments

Lesson Learnt From The Last Ramadan...


Setiap bulan ramadan, pasti akan meninggalkan kesan dan iktibar utk kiter sumer. Apabila kiter berketemu ramadan yang akan dtg, kita akan menjadi manusia yg lebih baik dan tawaduk...ceyy...aku bobal mcm ustaz sakk!! Muahahaha.... =D

Actually betol ahh. Pasal, ramadan kali nie telah memberi pengajaran utk aku. Lain kali kalo nak buat persiapan hari raya, tolong buat sebelom bulan posa, okeyy...

Kalo nak buat baju raya ke, cari langsir ke, cat umah ke, beli pokok bunga ke, pasang lampu lap-lip ke...tolong ler buat sebelom bulan posa. Jangan nak nunggu time bulan posa baru nak buat...konon nak tangkap mood dulu....cheyy podah!

Tahun nie aku tak sempat nak cat umah pon. Aku ingat nak cat umah time bulan posa tu hari. Yelah, kalo cat time bulan posa tu, semangat nyer lain sikit. Tapi kali nie terasa malas tersangat-sangat. Terus tak bercat pon umah aku.

Lagi pon, time bulan posa nie aku sibuk ler dgn kejer. Project tetiba menjadi TERbanyak nak aku langsaikan. Dgn tak secara langsung, mood raya pon hilang. Datang ler mood malas tahap cipan.

Masa shopping kat geylang tu hari pon kelam-kabut dibuat nyer. Yelah, dgn org yg penuh sesak sekeliling, kao nak cari barang pon bole lupa. Main grab jer asal bole. Janji tangkap muat.


Pastu, aku lak nie jenis malas nak turun geylang 2-3 kali time bulan posa. Malas nak jalan ahh. Lelebih lagi dgn cuaca yg panas dan bahang. Aku masok bazaar, sepuloh minit kluar balik tak tahan rimas!

Aku rasa, ade lebih baik nyer time bulan posa tu, kiter tumpukan pada amal jariah dan lebihkan amal ibadah. Aku tak nak sibuk-sibuk gie shopping ke, cat umah ke, ntah aper lagi ntahh....

Lagi pon, shopping sebelom bulan posa nie ader save sikit. Kao tak nampak duit selepuk kluar dari poket kao. Aku rasa, bulan posa lepas, aku dah spent 3 kali ganda dari bulan-bulan yg biasa. Rasa mcm rugi betol ler...

Kalo dipanjang kan umur tahun depan, aku nak buat persiapan seawal-awal nyer lah. Jadi aku tak kelam-kabut time bulan posa. Sebulan posa tu sebenarnya, teramat ler singkat utk kiter satukan amal ibadah kiter dgn bershopping....tsk....tsk...tsk..

Itu jer aku nak kongsi kat korang. Tahun depan raya biler ek??


ps: Tahun depan aku nak cat umah siang-siang ahh...


Soul: Koleksi Lagu-lagu Hari Raya (Sepuloh Tin Sardin)
 
Sepuloh Tin Sardin | TNB