Subscribe News Feed Subscribe Comments

Kes Terjun Tingkap...


Si Rizan email aku pasal satu kejadian kat block dia tu hari...

"...last Saturday, aku ngah berbaring atas katil, tetiba pintu bilik aku diketuk kuat… aper plak mak men aku nk ni, kata aku di hati….

Bila aku bukak pintu, ngan muka panic nyer, dia berkata “is, tengok kat tingkap, ader org nk terjun”…. Mcm lipas kodong, aku trus menjengok ditingkap di bilik ku.

Aku ternampak seorang gadis, agak2 dlm umur belasan ngah berduduk di atas ledge.

Aku mula2 ingatkan maid, tapi aku rasa mungkin tidak, maid tk bawak haversack dan cara pakaian mcm local. Umahnyer di tingkap 5.

Bini aku mula panic, aku berkata, “call the police, this girl is jumping down really soon”. Pas2, aku pon memerhatikan gerak geri pompuan tu. aku Nampak ader kain dikat di raililng tingkap, tapi yg peliknyer, kain tk cukup panjang sampei ke bawah.

Cuma sampei tingkat 4, tu pon tk sampei tingkap 4. Masa tu tk ramai yg memerhatikan, mayb aku anak beranak jer. So bila dia da ready nk turun pakai kain tu, bini aku da hysterical. Terjerit jerit mcm org kena santau. Masa ni, aku kat bilik, bini aku kat bilik sblah…. Aku nk setep cool...

Tapi dlm ati aku berdebar debar ape akan terjadi. Mak men & adik ipar aku tk brani tengok. Yg brani tengok cuma aku & bini aku jer.

Budak tu pegang kain tu, da nk turun, bini aku terjerit jerit lagi, bila budak tu mula rasa konfiden, aku Nampak dia turun ke bawah, step by step, dia memulakan rancangan bodohnyer… bila dia ngah turun tu pakai kain tu, tetiba, dia terlepas dari kain tu, aku Nampak LIVE dia jatuh…

THUMPPPPPP!! aduhhhhh… bini aku da nangis2… kaki dia lemah… aku trus turun, tengok keadaan nyer…

Aku pegi ke umahnyer, ketuk bagai nk giler…tapi takde org bukak pintu…. Bini aku turun bawah tengok budak tu… mula2 aku tk brani, mana tau kepala dia pecah Nampak otak… tapi aku branikan diri jugak..

kepala dia berdarah, idung.. senang kata semua darah ah…tapi masih bernapas.. mcm nyawa2 ikan… pas brapa minit, baru org turun.. kecoh siak!! da mcm sarkis kat opposite blok aku..

Pas 5 minit, baru ambulan & polis sampei…. Budak tu aku rasa masih bernyawa, trus dibaluti kepalanyer & trus ke Changi hospital..

Dapat tau dari pak mem, budak tu umur 15 thn… baru lari umah 2 ari yg lepas… ni agaknyer nk lari lagi… tu pasal buat keje gini.

Akhir kata, pada sesiapa yg ader anak remaja tu, sila2 la boboal & check out yur children. Jgn sampei jadi ni mcm...."

Abg Mat kater, "Moral of the story - Musti selalu mau ingat. mau kunci itu window grilles "

The latest news aku dpt tahu dari Rizan, budak tu in coma. Usus sama liver dia dah out of position. =(

Kepada sumer remaja2 kat luar sana, jgn lah buat benda2 ikut hati & perasaan. Kalo mak bapak korang marah tu, pasal mak bapak korang sayang kan korang.

Hidup zaman remaja nie mmg penuh cabaran. Inilah masanya kiter hadapi cabaran2 dgn akal & fikiran supaya kiter akan cepat menjadi seorang dewasa yg matang...

ps: Marilah kiter doakan yg terbaik utk dia ...

Soul: Windows in the skies (U2)
 
Sepuloh Tin Sardin | TNB