Subscribe News Feed Subscribe Comments

Cikgu kencing berdiri, murid kencing berlari...


Lepas makan tadi, aku pon gie rilex one corner kat blakang mesjid.

Ader sorang abang tu, dtg dok sebelah aku.

"Minta maaf ye. saya hisab rokok kejap kat sini." abang tu saper aku.

"Ehehe..sila kan", sambil tu aku menghulurkan ash tray kat dia.

Oleh kerana aku nie peramah sikit, so aku pon kepo gie tanyer dia kejer katne, saper nama dia...bla..bla..blaa..

"Oh saya kejer kat sekolah blakang tu." abang tu menjawab. "Kalo kat sekolah susah nak isap rokok. Nak kena kluar dari kawasan sekolah baru bole isap rokok." abang tu sambung lagi..

"abang kejer jadi aper kat situ?" aku tanyer lah..

"Saya Discipline Master kat skola tuu.." abang tu menjawab sambil tersipu-sipu malu.

Huhu...Discipline Master nie gerek ah! Bole ajak isap rokok! Hahaha..

So, dari situ ler bermula perkenalan aku dgn Discipline Master skola yg suka isap rokok. Kiter pon bobal panjang ler...

"Zaman skrg murid2 sumer terror! Tak mcm zaman dulu. hari2 saya tangkap student isap rokok kat skola." abang tu sambung lagi citer dia lah..

"Yelah, budak2 lah katakan. Sumer nakal. Hari nie kiter marah dia, besok dia buat lagi..."

"Tapi yg lagi terok biler saya dpt tangkap cikgu pon isap rokok kat skola!" abang tu ngadu kat aku.

"Huh??! Ye ke nie, bang? Cikgu pon kena tangkap isap rokok??" anjat sak aku dgr citer abang nie..

"Kalo tangkap student isap rokok, the most kiter panggil makbapak dia turun. OR, sebat jer bontot dia orang.." kata abang tu sambil menyedut rokok kretek seludup dia tuh..

"Tapi kalo tangkap cikgu plak yg isap rokok? Nak panggil makbapak cikgu tu ke? Atau nak saya publc canning dia ke??" abang dlm delima siot...

"Isshh..susah jugak eh jadi Discipline Master. Nak jaga murid lain, nak jaga cikgu lain.." sampok aku lagi..

"Saya tengok pompan2 skrg nie, isap rokok mcm nobody bisnes. Yg isap rokok kat skolah tu, sumer cikgu pompan." abang sambil menggeleng kepala.

Lerrr...cikgu pompan isap rokok??

"ader satu hari tu, Vice Principal panggil saya masok opis. dia kater ader org complain students dah masok staff toilet isap rokok. Bau rokok kuat kat dlm toilet tuu."

"So, Vice Priciple nak pasang CCTV kat luar pintu staff toilet. Dia nak tangkap student yg masok kat dlm staff toilet isap rokok." jelas abang tu lagi.

"Saya kata kat VP tu, forget it lah, Sir. It's not your students. It's ur own teachers who smoke in the staff toilet."

"I can give the names of the teachers who smoke. but what actions can you take?" abang tu pecah lobang kat Vice Principal tu...hurhur

"Come lah, Sir. Don't think that all your teachers are angels..." abang Discipline Master tu kater, Vice Principal dia terperanjat biler dpt tahu, selama nie, cikgu2 rupanyer yg break the rules...muahahaa baik ahh abang!

So, kepada cikgu-cikgu kat luar sana, kalo nak kasi contoh kat murid tu, biarlah kiter kasi contoh yg baik dan senonoh.

Kalo cikgu tu kencing berdiri, jgnlah plak marah kalo murid kencing berlari, okey.

Aku ader kenal jugak cikgu2 yg suka isap rokok, gie clubbing, togok arak, gie menyundal...mcm2 lah.

Isshh...Parah-parah siakk cikgu2 sekarang!!! Rosak ler masa hadapan generasi muda kiter nie...

50 creative Anti-Smoking advertisements: Click Here


ps: Abang Discipline Master tu was an ex-policeman. =)


Soul: Come Undone (Duran-Duran)
 
Sepuloh Tin Sardin | TNB