Subscribe News Feed Subscribe Comments

Mangkuk Cuci Tangan

Kalo kiter pergi berhari raya ke umah orang, selain mangkuk kuih muih cantik tersusun di atas meja, ader lagi benda yg turut diletak kan di atas meja - Mangkuk cuci tangan.


Bila cakap pasal mangkuk cuci tangan, korang perasan tak kenapa dlm mangkuk cuci tangan tu kekadang diletak nya bunga atau keratan limau nipis kat dlm air nya?

Okey..okey..aku teringat satu peristiwa lucu yg tidak disengajakan ketika berhari raya dulu. Aku dan 3 orang teman aku telah pergi berkunjung ke umah kawan aku nyer awek.

Setelah di jempot duduk, kiter pon membelek-belek ler juadah kuih muih yg disajikan di depan mata kiter. Awek kawan aku tu pon tetiba kluar dari dapur dgn membawa mangkuk cuci tangan dan diletakan diatas meja.

Mangkuk cuci tangan tu cantik, berbentuk seperti gelas minoman, tetapi berkaki. Lihat gambar kt bawah tuu...


Sejurus mangkuk cuci tangan tu diletak kan dihadapan kami, kawan aku pon dgn selamba mencapai mangkuk cuci tangan tu dan meneguk minom air putih didalam nya dgn ghairah sehingga habis ketitisan terakhir. Aku rasa dia sedang mengalami darah gemuroh ketika itu...

Kiter yg lain kehairanan melihat aksi nekad kawan aku tuu. Tergamam sumer orang dibuatnya. Tapi, kawan aku tu selamba jek muka dia sambil meneruskan perbualan dia dgn mak dia nyer awek tuu...

Awek dia muncul dari dapur sekali lagi. Kali ini dia membawa gelas minuman oren utk kiter. Kawan aku yg tadi kehairanan.

"Eh? Nie air oren. Tadi aku minom air aper?? dia bingung sekejapan.

"Tadi kao minom air basuh tangan, bodohhh!!!" kawan aku yg lagi sorang menjawab balik soalan bodoh tu sambil menghulur kan mangkuk yg dah kosong tu utk ditambah air nyer lagi...

Sehingga ke hari ini, aku masih tak bole lupakan peristiwa lawak tu. Yelah, ghairah beb pegi umah awek. Sampai air minom dgn air cuci tangan pon tak tahu nak beza kan...muahahaha!!!

ps: Sebab tu, tuan rumah akan tarok bunga atau keratan limau nipis di dalam mangkuk cuci tangan utk membezakan air minom dgn air cuci tangan! So, berhati-hati ler bila berkunjung berhari raya. jgn tersalah minom air suahhh....teehehehee!!~

Soul: Koleksi lagu-lagu Hari Raya (Sepuloh Tin Sardin)

 
Sepuloh Tin Sardin | TNB