Subscribe News Feed Subscribe Comments

Nasi Sambal Goreng


Semalam aku ke Bazaar Geylang. Waktu petang Bazaar Geylang lengang. Takde aper2 yang menarik pulak atau mungkin aku dah terjelak dgn suasana bulan posa kat sana setiap tahun.

Pasar Geylang adalah mercu tanda terbaru disana. Walaopun kelihatan gah dan cantik, tetapi kedudukan pasar itu terlampao rapat dgn kawasan perumahan baru disitu.

Kehadiran aku di Bazaar Geylang hanya seketika. Aku bergegas ke Bazaar Utara di Woodlands utk mencari juadah berbuka.

Sampai disana, masa telah menunjukan ke pukol 4 petang. Ramai juga pengunjung disitu. Aku bergegas masok kedalam bazaar yg terasa begitu bahang sekali.

Manusia mundar-mandir. Entah beli juadah ke atau sekadar mencuci mata, aku pon aku tak pasti. Yang pasti perot aku dah mula berkeroncong apabila menyedut aroma masak-masakan di situ.

Ada gerai jual briyani, Ramlee Burger, Roti John, Air katira...kira mcm-mcm jugak ahh. Aku tawaf 2 round kat situ. Sehingga lah sampai ke gerai jual kereta kat hujung tuu.

Apasal ler gerai jual kereta nie menyemak kat dlm bazaar ramadan ek? Kalo order sebijik keter, blom tentu akan dpt sebelom raya pon.

Aku patah balik masok ke dalam bazaar tu semula. Akhirnya, aku sampai ke gerai jual nasi ambeng. Wooooohooo...happy siakk!

Dengan bacaan yg terangkak-rangkak, aku baca menu yg kaler ijao kat atas gerai tuu. Ader Nasi Ambeng, Nasi Sambal Goreng, Nasi Rawon...ahlalalalaa...sumer nyer sedap.

Lebih menyelerakan lagi bila terlihat lauk pauk yg tersedia depan mata aku. Dgn tidak disedari, air liur aku meleleh membasahi baju kemeja yg aku pakai. Basuh kuyup.

Makcik yg menjual di gerai tu menyapa aku. Dia tanyer nak makan aper. Aku pon kebingungan. Bingung pasal tak tahu aper nak beli. Kalo bole sumer aku nak bedal walopon aku nie bukan yg kuat makan.

Aku keluarkan handphone aku. Aku tepon mak.

"Mak, nak makan aper? Ader mcm2 nie. Pening ahh.."

Mak aku cakap beli ajer apa yg patot. Lerrr...lagi buat aku pening.

So, aku pon order ketiga-tiga jenis nasi disitu. Nasi sambal goreng rendang, rawon dan ambeng...perrghhhh!

Harga kesemua $11. Ok ahh..

Lepas tu aku pon balik kesukaan tanpa mencuci mata lagii.

Aku berbuka dgn nasi sambal goreng. Oooohh...sungguh enak sekali! Aku syorkan kalo korang teringin nak makan nasi sambal goreng, pegilah ke bazaar utara woodlands tu. Memang sedap!

Nasi ambeng pon sedap. Nasi rawon pon sedap. Kira masakan dia sumer sedap ahh.

Kawan aku pon cakap Bazaar Ramadan kat Jurong pon ader jual Nasi Sambal Goreng yg best. Tadi, Suhaimi gie beli Nasi Sambal Goreng kat Tampines.

Alaaaa....sumer jer yg best? Nie yg buat aku nak merayap lagi nie..



ps: Esok aku akan berbuka di Johor. Nanti aku cerita kan pulak perihal bazaar ramadan kat sana.


Soul : Kisah Di Geylang Serai
 
Sepuloh Tin Sardin | TNB