Subscribe News Feed Subscribe Comments

Citer Hantu


Eh, korang pernah tak dpt email pasal sorang makcik tua jual keropok bawak hantu?

Ahhh...tadi aku terbaca ler email tu. Citer nie pon pernah diceritakan oleh beberapa org pendengar rancangan, Misteri Jam 12, di radio RIA baru-baru nie.

Email tersebut:

Pada saudara/i yg ku kenali,

Ada sedikit yg ingin saya sampaikan pada kalian semua supaya berhati-hati di rumah anda. Kunci pintu and JANGAN buka sekiranya orang yang anda kenali.

Semalam saya terjumpa dengan seorang teman yg memberitahu saya tentang cerita ini kerana ia terjadi pada makcik beliau. Teman saya selalunye mendengar crita "MISTERI JAM 12" di radio RIA.

Kebetulan seorang makcik bernama 'A' menelefon stesen radio untuk berkongsi cerita SERAM yang beliau alami. Makcik ni memberitahu bahwa ada seorang wanita tua yg 'Menjual Keropok' and bau wanita tua ini sangat busuk skali.

Yang seramnye die menggencang si 'CANTIK' di belakang badannye. Wanita tua ini akan mengetuk pintu mangsa2nya untuk membeli keropoknye. Apabila si mangsa buka pintu, si 'CANTIK' akan masuk ke rumah mangsa dan mangsa akan merasa 'TAKUT' dan 'TERPUKAU' lalu membeli keropoknye.

Setelah membeli keropoknye, si 'CANTIK' akan keluar dari rumah mangsanye dan meneruskan jualan keropoknye dari satu rumah ke satu rumah.

Selepas makcik 'A' menelefon stesen radio tentang cerita ini, panggilan dari makcik 'B' dan panggilan seterus nye cerita tentang kejadian yang sama.

Cerita dari makcik 'B' begini:-

Makcik 'B' ingin keluar rumah dan dia ternampak wanita tua ni di rumah jirannye untuk menjual keropoknye. Makcik 'B' ni nampak si 'CANTIK' masuk ke dalam rumah jirannye lalu jirannye terus membeli keropok wanita tua itu. Kebetulan makcik 'B' ni masuk ke dalam lif bersama dgn wanita tua ini,baunye busuk skali. Makcik 'B' terpaku apabila wanita tua ni memberitahunye...

'KAU DAH NAMPAK, DIAM2 SAJA..INI BUKAN URUSAN KAU'.

Setelah itu mereka keluar dari lif, makcik 'B' sedang menunggu suaminye dan di situlah jugak makcik 'B' nampak si wanita tua itu "MENGGENCANG" si 'CANTIK' tadi di belakangnnye dan yang terperanjatnye si 'CANTIK' yg mengangkat beg yang berisi keropok.

Wanita tua itu cuma memegang beg keropok itu saja tetapi mcm nampak si tua ni yg mengangkat beg itu. Sekarang orang2 yg berkenaan dalam ugama sedang mencari wanita tua ini.

Wanita tua ini telah 'round' di kawasan WOODLANDS, GEYLANG, JURONG.. etc tapi sekarang wanita tua ini sedang menjelajah kawasan TAMPINES, BEDOK…… Berhati2. JANGAN buka pintu sebelum intip pada lubang pintu anda dahulu. Keropoknye rasa TENGGIK dan LEMAU.


SSSSSSSSSEEEEEERRRRRRRRRAAAAAAAAAMMMMMMMM!

------------------------------------------------------------------------------------------------

Korang caya tak citer nie??

Sebenarnya, aku pernah terserempak face-to-face dgn makcik tua tu, abt 2 bulan lepas kat block aku.

Ketika itu aku nak gie kejer abt 11am. Masa aku sampai ke tingkat bawah, aku pon melangkah kluar dari lift. Tetiba, menerpa ajer makcik tua dihadapan aku bergegas pantas nak masok ke dalam lift itu.

Makcik tu kelihatan sungguh tua sekali. Pakaian dia lusuh, compang-camping mcm tak terurus. Dia pakai baju kurung, kain batik dan berselendang kaler purple.

She looked so old, haggard and messy. Walopon kepala dia tertutup dgn selendang, tapi aku masih bole nampak rambut dia yg beruban tu kusut masai. Muka dia agak bengis. Aku nampak dia bawak berkoyan-koyan beg besar yg berisi keropok-keropok.

Looking at the petite old lady, with her hands full, lugging bags of keropok, aku pon terasa kesian ler (aku nie jenis cepat kesian kan org). Aku pon bertanyer pada diri aku...

"Isshh...terlarat ke makcik tua tu angkut keropok2 tu sumer. Nampak macam berat, pasal badan dia terbongkok-bongkok."

Aku pon mcm nak tanyer, dia nak naik lift ke tingkat berapa, so aku bole tolong tekan kan butang lift tu. Tapi, bila aku toleh jer, pintu lift tu dah tertutop.

"Heran jugak ek? Tangan dia tu sumer penuh angkat beg-beg besar. Tapi cepat pulak dia tekan butang lift tu." aku berkata di dlm hati lah.

Selepas 2-3 tapak aku melangkah, I felt skeptical pulak. Rasa mcm tak sedap hati. Yelah, dah selalu dgr pasal pukao-pukao orang nie. Lagipon, wajah makcik tua tu betol-betol mcm nenek kebayan lerr. Tapi tak kan dia buat kejer siang-siang hari eh??

Aku pon teruskan perjalanan aku tanpa pikir-pikir lagik. Sampai ler aku terbaca email nie. Baru ler aku sedar bahawa makcik tua tu ader assistant yg bawak kan beg keropok dia yg sebanyak gitu.

Oooohhh....padan ler dia terbongkok-bongkok. Agak berat jugak gendung si 'CANTIK' tu ehh...?

ps: Pada waktu tu, aku tak perasan pon 'CANTIK' ader kat belakang dia. Mungkin aku nie pemalu sangat kot biler tengok pompan cantik...ehehehe!


Soul: The Undertaker Theme (WWE)
Related story: Aunty Crackers and The Twitter Thingy [edited on 28 July 2009]
 
Sepuloh Tin Sardin | TNB