Subscribe News Feed Subscribe Comments

Aku menulis bukan kerna nama...


Q: Dear mr sardin, how to make a catchy blog? Pls reply. Thank you.

A: Senang jer, turun bawah block, abeh tu gie lari-lari maen catching! hahaha...

Ok seriously back to the question. aku pon tak tahu mcm mana korang classify blog orang tu catchy ke tidak. Nie sumer terletak pada selera pembaca tu sendrik!

Kalo aku minat sardin, tak semestinyer korang pon minat sardin kan?

But aku rela kongsi tips kat korang ahh..

Cari topic or subject tertentu utk dibobal (kupas/elaborate/merepek). selalunya orang suka topic2 terkini yg panas, hot lagi sensasi utk dibaca dan yg ader kena mengena dlm kehidupan mereka.

Pastu beri ler pandangan korang sendiri. Tak semestinya pandangan korang tu musti sama dgn panndangan masyarakat umum.

Jgn takot kalo ko beri pandangan yg salah, pasal dalam kamus idop aku, takde pandangan yg salah. Cuma cara org yg berfikir dan menterjemahkan pandangan kao tu agak berbeza-beza sikit.

Aper yg korang blogkan tu harus ikhlas dan jujur. Kalo suka, katakan suka. Kalo tak suka, cakap tak suka. Senang jer kan? Takyah nak dolak-dalih.

Lagi best kalo korang pandai buat kelakar biler blogging. Rata2 org lebih suka baca blog yg kelakar dari blog kisah duka lara dan nestapa.

Stress siot baca blog mcm tu. Jgn suka baca blog yg sedih2 or blog yg marah2 kerana ianya bole merosak kan akidah kao dlm hidop.

Masa kao buat coretan tu, try to express all your inner feelings. Kalo terperanjat, tulis dgn nada terperanjat. Kalo happy, tulis nada happie, kalo bingit, tulis nada tengah bingit.

So biler orang baca, dia pon dpt menghayati aper perasaan korang ketika itu supaya setiap pengajaran/ilmu/message yg disampaikan itu dpt meninggalkan satu kesan yg abadi.

Tu ajer aku nak share.


ps: Aku menulis bukan kerna nama dan aku bukan pro dlm penulisan blog.


Soul: Bukan Kerna Nama (Ramli Sarip & A.Romzi)
 
Sepuloh Tin Sardin | TNB